محمد امامی

فرایند انتخاب استاندار جدید یزد که می توانست با درک پیام انتخاب مردم در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ ، روندی عادی و رو به جلو را داشته باشد، متاسفانه با مقاومت برخی از عوامل سیاسی و برخی نمایندگان محترم به گونه‌ای پیش رفت که افزون بر طولانی شدن روند تعیین استاندار، حرکت کاروان توسعه و پیشرفت استان را که با رکود تاسف باری همراه شده بود، به تعویق انداخت.

صف آرایی در برابر خواست مردم توسط کسانی که در یک شرایط غیر رقابتی موفق شدند به مناصب و موقعیت هایی دست یابند، دور از انتظار بود و امید است با قطعی شدن انتخاب استاندار جدید استان توسط دولت تدبیر و امید، در مسیر پیشرفت و تعالی استان همگام شوند و منافع عمومی مردم را در اولویت قرار دهند.

به هر حال انتخاب استاندار جدید یزد گر چه می توانست با توجه بیشتر به خواست نخبگان و بهره مندی از خادمانی که سابقه‌ی خدمتگزاری و رهاورد مدیریت آنان به روشنی در میدان های اجرایی و عملی استان ملموس بود شکل بگیرد، اما انتخاب جدید بیانگر عزم دولت در تغییر روند نامناسب و رفع نابسامانی‌ها و کاستی های ۸ سال اخیر است.

در ابتدا لازم می دانم انتصاب آقای میرمحمدی به عنوان استاندار جدید یزد را به ایشان تبریک گفته و برایشان در ایفای مسئولیت های خطیر استانداری و تحقق بخشیدن به شعارها و برنامه های رییس جمهور محترم آرزوی توفیق دارم.

گرچه آقای میرمحمدی پیش از این در خارج از استان، سمت های ستادی معاون پارلمانی وزیر در وزارتخانه های نفت و کشاورزی سابقه‌ی خدمت داشته اند، ولی پیش از آغاز به کار در استان یادآوری نکاتی چند، خالی از لطف نیست. امید است مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد:

۱- مردم‌داری و مردم مداری و حداکثر بهره‌مندی از فرصت‌ها برای خدمتگزاری به مردم - این ولی نعمتان جامعه – ضرورتی است که همواره مهم‌ترین مسئولیت همه‌ی خدمتگزاران است و مسئولانی که به موقع در هنگام تصدی مسئولیت‌ها به این مهم توجه داشته‌اند، نام نیک آنان در هر کوی و برزن بر سر زبان خواهد ماند.

حضور و فعالیت دلسوزانه، متعهدانه و مسئولانه‌‌ی مرحوم حمیدیا استاندار فقید اسبق یزد در میان مردم و مردم‌مداری بی‌ریای وی نمونه‌ای شایسته از تلاش صادقانه، دلسوزانه و آگاهانه یک استاندار است که از وی مدیری خدوم، مردمی، موفق و آشنا به دردها و مشکلات مردم ساخت و از خود، آثار ماندگاری را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان یزد به جای گذاشت.

به هر میزان توجه به این گرایش به مردم‌داری و مردم مداری  و حضور در متن جامعه و مردم، که توسط اغلب استانداران اسبق رعایت می‌شده، موجب شناخت و آگاهی وسیع از کاستی‌ها و مشکلات گردیده و به همان میزان عزم جدی و بسیج توان مسئولان استان برای گشودن گره‌های زندگی مردم، ضمن تقویت انگیزه‌های تلاش و خدمتگزاری، مسیر پیشرفت را برای استان یزد باز نموده است.

آثار ماندگاری که از استانداران خدومی چون مرحوم دبیران، مرحوم حمیدیا و آقایان حبیب الله بیطرف، غلامعلی سفید، سید حمید کلانتری  و.. بر جای مانده ، حاصل حضورشان در متن جامعه و توجه به نیازهای اساسی مردم و به کارگرفتن توان مدیریتی و امکانات مادی و معنوی دستگاههای اجرایی استان و همیاری مسئولان ملی در این جهت بوده است.

امیدواریم استاندار جدید نیز بتوانند با عنایت خاص به این موضوع مهم، دستاوردهای ارزنده‌ای را به مردم قدرشناس دیار قنوت و قنات و قناعت داشته باشند.

۲- پاسخگو بودن خدمتگزاران، نه تنها یک ویژگی حکومت خوب و ضرورت است، بلکه یک وظیفه‌ی مهم مدیران مردمی است. در اولویت قرار داشتن مردم داری و مردم مداری ایجاب می کند تا مسئولان، نگاه و مدیریت پادگانی به زیرمجموعه را به کناری نهاده و خود را خدمتگزار مردم دانسته و خود و اجزای استانداری و دستگاه‌های اجرایی را پاسخگو بدانند و با بها دادن به روابط عمومی‌ها و ارتقای جایگاه آنان از سطوح شعاری و تبلیغی به سطوح سیاستگذاری ارتباطات متقابل دستگاه‌ها و مردم، به افکار عمومی و رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی، صادقانه و فعالانه پاسخگو باشند.

 ۳- عنصر عقلانیت و تدبیر از جمله ویژگی هایی بوده که گرچه در ۸ ساله‌ی اخیر به آن کم توجهی شد، اما در ادوار پیشین مدیریت استان یزد همواره مورد توجه بوده به نحوی که امام راحل (ره) بر آن صحه گذاردند و فرموده بودند: «استان یزد همواره با تعقل و تدین اداره شده است.»

از آنجا که تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و تامین و حفاظت از حقوق شهروندی مردم از وظایف یک استاندار است و دستیابی به این اهداف، نیاز به وجود افراد با تجربه و توانمند در مجموعه‌ی مدیران ارشد و میانی استانی یک ضرورت است، لذا انتظار می رود استاندار جدید یزد، با عنایت به این که منابع انسانی، موتور محرکه‌ی توسعه هستند، دایره‌ی محدود و بسته‌ی مدیران میانی ۸ سال اخیر را وسعت بخشند تا در کنار سرمایه‌گذاری‌های حداقلی منابع دولتی، با بهای بیشتر قائل شدن به ظرفیت‌های فکری، کارشناسی و مدیریتی استان، سرعت و سلامت حرکت عقلانی به سوی پیشرفت و تعالی را تضمین نمایند.

بدیهی است پرهیز از گرفتار آمدن در حلقه‌های محدود بسته‌ای همچون همشهری بودن و همکار سابق بودن و ... ضرورتی انکار ناپذیر است که می‌تواند هم‌افزایی ظرفیت‌های فراوان کارشناسی و مدیریتی بالقوه‌ی استانداری و دستگاه‌های اجرایی و منابع انسانی بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی استان یزد را به دنبال داشته باشد و همگی را در بستر برنامه‌های توسعه و در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و برنامه‌ها و شعارهای رییس جمهور محترم فعال نماید.

فراموش نباید کرد که تنها راه تحقق شعارها و وعده‌های رییس جمهور محترم در یکایک مناطق و شهرستان‌های استان، مدیرانی است که باید با نظارت استاندار محترم در این مناطق فعالیت داشته باشند، لذا توجه به خواست مردم مبنی بر تغییر، و دقت نظر در جابه جایی‌ها و انتصاب مدیران استانی و میانی، ضرورتی است عقلانی که در صورت توفیق در این بخش، زمینه‌های لازم برای حرکت و جهش به سمت برنامه‌ها فراهم خواهد شد و در صورت بی‌توجهی و تعلل ، کشتی به گل نشسته‌ی توسعه‌ی استان همچنان قربانی معضلات گوناگون خواهد ماند.

لذا عقلانیت ایجاب می‌کند برای انتصاب و به کارگیری مدیران جدید، افرادی در اولویت قرار گیرند که به شعارها و برنامه‌های رییس جمهور محترم باور و اعتقاد داشته باشند و در لحظه لحظه‌های فرصت خدمتگزاری خویش، توجه به حفظ و تامین حقوق شهروندان را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند و مهم تر از همه این بینش و منش را در عملکرد گذشته‌ی خویش به اثبات رسانده باشند. افرادی که با تغییر هر دولت به همان رنگ در می‌آیند و با تلون و بوقلمون صفتی، دم از گرایش به شعارهای جدید می‌زنند و به عبارتی روشن و شفاف، نان را به نرخ روز می‌خورند، کفایت لازم را برای تصدی پست‌های مدیریتی استان ندارند.

۴- اخلاق مداری؛ اصلی ضروری و غیر قابل انکار در عرصه‌ی مدیریت استان است و انتظار می‌رود استاندار محترم با تاکید بر آن، مدیریت در تمام سطوح را بر مبنای صداقت و دوری از رفتارهای غیراخلاقی پی بریزند.

برای تحقق این هدف، احترام به شأن و کرامت انسانی و آبرو و حیثیت شهروندان و پرهیز از پرونده‌سازی و ایجاد محدودیت‌ها و اشاعه‌ی بداخلاقی‌ها توسط مدیران، پرهیز از دروغ در گزارش‌های عملکرد، پرهیز از توسل به دروغ در آمارها و دوری از آمارهای کاذب و دهان پرکن، اعتراف به کاستی‌ها و رواج راستی و درستی در رفتار با شهروندان، ضرورتی است که همه‌گیر شدن آن در تمامی سطوح، همت و اراده‌ای والا و عملکردی نیکو را در سطح بالای مدیریتی استان  می‌طلبد.

۵- نگاه فرامنطقه‌ای و فراشهرستانی یکی از ضرورت‌هایی است که در صورت فراموش شدن، نه تنها برنامه های پیشرفت را دچار رکود و ایستایی خواهد کرد، بلکه منابع انسانی استان را در یک رویارویی فرسایشی قرار خواهد داد و استان یزد به جای همدلی و هم‌افزایی توان‌ها و امکانات و پیشرفت، دچار بحران و خسران و عقبگردی غیر قابل تصور خواهد شد.

باید تاکید کنیم که استاندار ، نماینده‌ی عالی دولت در استان محسوب می‌شود و باید مدیریتی جامع و فرابخشی و فرامنطقه‌ای و فراشهرستانی داشته باشد و با نگاهی عقلانی و متعادل، توسعه‌ی متوازن و عادلانه‌ی همه‌ی شهرستان‌های استان را وجهه‌ی همت خویش قرار دهد.

از یاد نبریم که تامین و حفاظت از حقوق همه‌ی شهروندان،  و اعتمادسازی دولت در قبال مردم از عواملی است که می‌تواند در پیشبرد امور دولت و استان موثر باشد، چرا که اعتماد شهروندان، عظیم‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی بی بدیل است که هیچ جایگزینی ندارد.

۶- احیای سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها  از دیگر ضرورت‌هایی است که می‌تواند روحیه‌ی نشاط و تلاش را ایجاد کرده و مردم را به طور منسجم از طریق ساز و کارهای کارآمد و اثربخش به میدان پیشرفت و تعالی بیاورد.

به تعطیلی کشیده شدن و رکود فعالیت این سازمان‌ها و تشکل‌ها در ۸ سال اخیر و میدان نیافتن آن ها چیزی جز بی‌انگیزگی و گوشه گیری نخبگان و متخصصان و کناره‌گیری آنان از میدان‌های تلاش و کوشش  در بر نداشته است، لذا بسیار به جاست تا استاندار محترم به این موضوع نیز نگاه ویژه داشته و با حمایت از این سازمان‌ها ، زمینه‌ی احیا و فعالیت دوباره‌ی آن‌ها را فراهم نمایند.

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا